Temerile de a nu deranja autorităţile ruse impun acţiuni precaute din partea UE. Ruşii sunt în mod intrisec imperiali, România are interese legitime în Republica Moldova ca membru NATO şi UE e singura ţară care poate să asigure şi să garanteze ca ,,avocat’’ securitatea Republicii Moldova. Rusia inventat un concept de securitate special ce este denumită vecinătatea apropiată-fostele Republici ale URSS. Situata la zona de frontiera a NATO, Romania trebuie sa devina un avanpost al Aliantei Nord-Atlantice, şi în acelasi timp, un factor de multiplicare a strategiei NATO în regiunea Marii Negre, a Caucazului si in spatiul CSI. Mai mult România s-a găsit „prinsă” între două focare de destrămare statală violentă: fosta URSS şi fosta Iugoslavia. Or, în aceste condiţii, dobândirea accesului la securitate şi prosperitate generate şi garantate de instituţiile occidentale NATO şi UE devenea o sarcină primordială. Un aspect important este acordul încheiat intre Romania si SUA privind amplasarea sistemului de aparare împotriva rachetelor balistice al Statelor Unite in Romania a intrat in vigoare vineri, 23 decembrie 2011. Fiind un sistemul de interceptori de apărare împotriva rachetelor balistice al SUA va fi amplasat în Baza aeriană de la Deveselu, ca parte componentă a Abordării Adaptive în Etape a Sistemului de Apărare împotriva Rachetelor Balistice al SUA în Europa, la orizontul anului 2015. Republica Moldovaar putea fi acoperita de scutul antiracheta, chiar daca acesta este creat pentru ţările din NATO.Totodată au fost definitivate principalele acorduri de colaborare bilaterală, în special cu ţările NATO şi statele vecine. Desfăşurarea programelor de instruire şi antrenament în comun (cu statele NATO, R. Moldova, Ucraina, etc.), crearea unui sistem de stagii reciproce în unităţi (cu toate statele NATO) reprezintă activităţi care completează participarea la cursuri. . Diplomaţia Română a dovedit serioase dificultăţi în a afirma o strategie de politică externă coerentă pe termen mediu şi lung în privinţa republicii Moldova. Federaţia Rusă are interese în Transninstria – unde se află trupe, depozite de armament şi un număr substanţial de ruşi. În dreapta Nistrului firmele ruseşti deţin controlul cvasitotal asupra economiei viabile, asupra sursele şi reţelelor de distribuţie a gazului, a energiei şi aprovizionării cu petrol. Serviciul de Securitate Federal este succesorul KGB. Un sfert din birocraţii Rusiei sunt membrii ai forţelor armate şi alte servicii de securitate. Folosesc forţa pentru simplul fapt că nu cunosc modalitate alternativă de a rezolva problemele. Relaţia România-Rusia este una emotivă. România şi Federaţia Rusă duc lipsă de comunicare datorită orgoliilor istorice. Relaţiile dintre Rusia şi Uniunea Europeană sunt prepondernt economic care obligă la soluţionarea diplomatică. Relaţiile dintre SUA şi Federaţia Rusă merită de prcizat că platforma electorală a lui Obama a cuprins în mod explicit ameliorarea relaţiilor cu Rusia. . România nu-şi poate permite de a menţine starea tensionată cu Federaţia Rusă, teme de interes comun ar fi lupta împotriva terorismului prin dezvoltarea comună de tehnologii şi prin exerciţii comune de training pentru subdiviziunile specializate în lupte anti-terorism. O dată cu venirea lui Putin a redus întrucâtva tema unui imperialism după un imperiu bazat pe specularea insecurităţii energetice occidentale, armă strategică în jocul subnuclear al puterii. Rusia mizează pe raportul de forţă, deţine zăcăminte de resurse energetice astfel că acest raport este de multe ori în avantajul lor. Lucrările de construcţie la gazoductul Iaşi-Ungheni, care va conecta reţelele de gaze ale României şi Republicii Moldova, ar urma să fie lansate pe 27 august 2013, în prezenţa premierilor din cele două state şi a comisarului european pentru Energie. România până în anul 2040 v-a deveni ,, Motorul Europei” datorită poziţiei geografice, potenţialului uman, şi a resursele geografice. Pentru ca România să devină un stat puternic terbuie să devină stat dezvoltat economic, un stat cu instituţii publice democratice cu practici democratice. Rolul României pentru menţinerea păcii este menţionat cel mai bine de Preşedintele Bushcare spus ceea ce într-un final atrage dimensiunea strategică a României în Europa şi anume că : „ România este vârful de lance al extinderii NATO în Est.”Nu întâmplător, preşedintele Bush vorbeşte despre „aerul proaspăt al tinerilor democraţii.”Despre faptul că acestea „ ştiu mai bine să preţuiască libertatea după ce au luptat de curând împotriva dictaturii.”Este în acelaşi timp un semnal că Washingtonul este iritat că vest-europenii trec acum cu uşurinţă peste spijinul pe care l-au primit după cel de-al doilea război mondial în epoca războiului rece. Americanii semnalează că au alternativă: noile democraţii est-europene sărace, dar foarte hotărâte să-şi croiască un drum.
0 comments:
Post a Comment